lördag 19 augusti 2017

Till mannens förtret!

Efter att ha läst bloggen FREEDOMtravel`s resa i Schweiz, och deras inlägg om raclette, så blev jag så sugen på raclette. Raclette betyder griljerad ost. Vi äter definitivt inte raclette som de gör i Schweiz. Då vi äter raclette så finstrimlar jag kycklingfilé och fläskfilé och försteker de, sen har vi små skålar med majs, ananaskross, banan, rödlök, jordnötter riven ost, vitlöks creame frache, koncentrerad apelsinjuice. Vi lägger vad vi vill på de små stekplåtarna och steker, därefter griljerar vi vår mat under raclettegrillen, till detta har vi ris och en salladsskål. Mycket gott, om ni frågar mig.

Stefan är inte så förtjust i racelett, fast jag vet att det är mest för att han får sitta och småplocka/steka sin egen mat, för visst gillar han maten.
Det är gott med god mat!

Då vi bjöd hit mamma, Erno och svärmor så jobbade Lehna, så därför bjöd vi hit pappa och Lehna som i kväll.
Både pappa och Lehna gillar raclette, det visste jag, så maten passade bra. Till kaffet hade jag gjort en fruktpaj.
Vi har haft en trevlig kväll!

Min lilla Elsa är ju som ni alla vet, inte det minsta bortskämd, nej inte alls. Hon sitter jämte Stefan på kökssoffan då vi äter, hon har ett underlägg på soffan där Stefan lägger mat till henne . Då maten är slut, så lägger Stefan sig ner på soffan, och försiktigt kliver Elsa upp med framtassarna på bordet och slickar Stefans talrik.  Proceduren är densamma idag, som alla andra dagar. Men vad händer sen?? Jo, jag gör som jag brukar, jag dukar av, plockar in i diskmaskinen, och diskar undan, då hör jag -Lisa, får Elsa göra såhär?? 
Lilla Elsa har då gått upp på köksbordet. Alltså jag måste bara ta ett kort och skicka en snapchat till tjejerna. Därefter så lägger hon sig ner på köksbordet.
Men matte, jag vill ligga här och sova middag!
Min lilla Elsa, hon är för söt hon.

Sist Sofie var hemma, och jag satt vid datorn, så sa hon -men mamma vad du trycker hårt på tangenterna. Nej det gör jag väl inte. Men därefter har jag tänkt till. Jo det gör jag nog, kanske.  Fast det finns en förklaring till detta. Det hela beror på tangenten "D" . Ofta då jag skriver så finns inte bokstaven D med. För att D ska vara med så måste jag trycka hårt på D-tangenten, enkelt och kortfattat så trycker jag hårt på alla tangenter. 

Mannen sover, och pratar så sött, så nu ska jag och Elsa göra honom sällskap. 
Natti-natti




6 kommentarer:

  1. Jag är nog lik Stefan och vill ha maten klar så jag bara kan äta. Jag är inte särskilt förtjust i fondue heller...undantaget är när man har marshmallows som man doppar i choklad. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fondue var länge sedan vi åt. Det är för fett för mig, men ibland har vi chokladfondue, då äter jag bara frukten och glass, hoppar chokladen.

      Radera
  2. Raclette är väl detsamma som fondue, eller ???
    Fondue har jag ätit, men inte här hemma för jag har ingen sådan 'mojäng'.
    Dotter Maria har så vi ätit där någon gång men jag tycker som Stefan det är lite bökigt, men visst är det gott med olika tillbehör.
    Vi fick den rätten en gång på resa i Azorerna, vi var på en hästgård och de visade en fantastiskt vacker hästshow, man fick 'ståpäls' av den vackra musiken och hästarnas rörelse till den. Det blev senare raclette och vin (alldeles för gott vin), den kvällen glömmer jag aldrig, varken hästarna eller männen på dem eller vinet, hi hi . . .
    Ajabaja Elsa, inte vara på bordet. Jag har också tagit Ludde på bar gärning när han stod på bordet, smög på honom och tog en bild.
    Vi hund ägare är väl för fjantiga med våra 'bebisar', hi hi . . .
    Hoppas du vilat upp dig efter festen . . .
    Må såg gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, raclette och fondue är inte detsamma. Raclette är en sorts bordsgrill, är man har varsin liten stekpanna, man steker och värmer på med kött och grönsaker, lite creame frache och riven ost därefter griljerar man maten under bordsgrillen. Fondue har man ju varsin grillspjut, som man sen trä på kött, ost eller frukter och sätter ner i grytan, i grytan kan man ha olja eller choklad, mm.
      Våra bebisar är för goa...

      Radera
  3. Haha, ja, det är lätt att skämma bort våra små fyrbenta djur. Raclette har jag aldrig smakat men det låter gott.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättegott, tycker jag.
      Djuren är ju våra underbara bebisar ❤️

      Radera